Все частіше українці, виїжджаючи на пікнік, беруть із собою деревне вугілля для барбекю. Все частіше домашній камін опалюють не дровами, а виготовленим з них вугіллям. Чому? Тому що це зручно. Деревне вугілля горить без диму і полум’я, залишаючи після себе лише крихітну жменьку золи. Набагато простіше захопити його з собою на природу, ніж збирати по окрузі сухі гілочки. До того ж, на відміну від дров, його можна купити в більшості супермаркетів та заправок, заплативши зовсім небагато. Тим більше, що використовувати деревне вугілля можна не тільки в якості палива, а й у виробництві кольорових металів, в будівництві і навіть в якості кормової добавки для тварин. Так чому б не спробувати на цьому заробляти!? Давайте познайомимося з бізнесом, який базується на виготовленні та реалізації деревного вугілля.
Деревне вугілля – що це таке і для чого використовується?
Деревне вугілля, або вугілля з дерева – це матеріал, що складається майже на 100% з вуглецю. В основному відомий як ефективний та екологічно чистий вид палива: він не забруднює атмосферу їдким димом, а їжа на ньому готується дуже швидко. Але деревне вугілля використовують не тільки в побуті, широке застосування воно знайшло і у металургійній та хімічній промисловості. Також воно служить в якості кормової добавки тваринам і ізоляційним матеріалом в будівництві.
Існує декілька видів деревного вугілля:
- Чорне – виготовляють з м’яких порід дерева (осика, липа, верба, вільха і тополя);
- Біле – з твердих порід (береза, дуб, граб, в’яз, тощо);
- Червоне – виготовляється методом м’якого вуглевипалювання (хвойні породи).
За якістю в ГОСТ виділяють три сорти вугілля (від вищого): А, Б і В.
Виробництво продаж деревного вугілля може стати джерелом пристойного доходу. Тільки кафе і ресторани спалюють близько 4 тонн вугілля на сезон. А скільки бажаючих сходити на риболовлю чи пікнік? До того ж цей бізнес не вимагає непомірних витрат і складного виробництва, адже для того, щоб відкрити виробництво деревного вугілля вам буде потрібно взяти в оренду земельну ділянку з будівлями для організації виробничого процесу і складування, а також закупити обладнання та матеріальні запаси.
Перспективи бізнесу на деревному вугіллі
Сумарний орієнтовний запас деревини в Україні дорівнює 1,8 млрд кубометрів. Щорічно в країні заготовлюється 15 млн куб. м цього виду сировини. Тому нішу, бізнес в якої пов’язаний безпосередньо з деревиною, можна вважати добре забезпеченою ресурсом. Але з дерева можна не тільки будувати, його можна ще й спалювати (як це не блюзнірськи звучить), створюючи простий, але затребуваний продукт – деревне вугілля.
На сьогодні, в Україні виробництвом деревного вугілля займаються чимало підприємств та підприємців, але рівень конкуренції все ще невисокий, але і попит цілком помірний, хоча на сьогоднішній день не задоволена й існуюча потреба.
Перспективи започаткування такого виду бізнесу досить хороші. Це зумовлено тим, що для виготовлення деревного вугілля не потрібні якісь спеціальні знання чи навички, невеликі початкові вкладення, які швидко окуповуються, а рентабельність може доходити і до 300%.
Також, враховуючи все більш зростаючий попит на даний вид палива, завжди знайдуться клієнти. При цьому, враховуючи високі екологічні показники деревного вугілля, в перспективі можна розглядати розширення обсягу збуту навіть за рахунок європейського ринку.
Технологія виробництва деревного вугілля
Виробництво вугілля засноване на процесі піролізу (пропалювання деревини без надходження кисню). Для цього використовуються спеціальні печі для випалювання вугілля, які бувають мобільні та стаціонарні. Вони складаються з камери, у якій проводиться операція випалювання та сушіння та топки. Основний принцип роботи в тому, що парогаз, що виділяється при згорянні вугілля переносяться топку і спалюється, даючи додаткове тепло.
Сам процес виглядає наступним чином:
- Деревну сировина вручну або автоматично поміщають в завантажувальний бункер;
- Коли датчики покажуть, що вугілля вигорло і висохло, його вивантажують і дають охолонути;
- Далі продукт піддається дробленню або брикетуванню і розфасовці по мішках з паперу або поліетилену.
Для сировини використовують будь деревні відходи: пеньки, відходи від меблевого виробництва, звичайні дрова. Також підходить тирса та торф.
Витрата на 1 тонну вугілля істотно відрізняється від виду сировини. Так, з осики або липи вийде набагато менше вугілля, ніж, приміром, з берези або дуба.
Як організувати бізнес на випалюванні деревного вугілля
Для відкриття виробництва буде потрібна земельна ділянку за містом, а також виробничі та складські приміщення, загальною площею близько 200 м2.
Вимоги до ділянки найпростіші. Вона повинно розташовуватися за містом, бажано на невеликій відстані від ймовірного джерела сировини.
Далі, потрібно закупити певне першочергове обладнання:
- піч на 375 м2 в день;
- пакувальну лінія;
- бензопили.
Оскільки ми будемо купувати піч, потужністю, що дозволяє виробляти 370-380 кг вугілля в день, займатися ручним пакуванням буде занадто трудомістко. Як наслідок, крім печі для спалювання нам буде потрібно фасувальне обладнання. Купувати печі більшої продуктивності недоцільно, оскільки забезпечити збут більшого обсягу вугілля в самому початку буде складно. При цьому в міру розширення ринку збуту можна буде купити додаткові печі.
Додатково знадобляться і електронна вага, і гідравлічний колун для дров, і, можливо електрогенератор.
Як вже було зазначено, в якості сировини для виробництва вугілля можна використовувати будь які деревні відходи. Підійдуть не тільки обрізки, але і тирса або торф. Яку саме сировину вибрати, залежить від регіону. Можна домовитися з лісовим господарством або декількома лісовими господарствами про постачання деревини, можна укласти договір з лісопилкою або меблевою фабрикою, якщо такі є поблизу.
Персонал для обслуговування виробничого процесу потрібен у мінімальній кількості. Досить буде буквально 3-4 людини. Крім того, знадобляться офісні співробітники: бухгалтер і менеджер з продажу. Перший час ці функції зможе виконувати сам підприємець, але в перспективі все ж доведеться брати на роботу профільних фахівців. Втім, можна обмежиться лише помічником або керуючим, який візьме частину обов’язків на себе.
Збут деревного вугілля
Ще перед відкриттям бізнесу варто продумати схему реалізації. В число постійних клієнтів слід зарахувати суші-бари, ресторани, шашличні, з якими можна укласти типовий договір на поставку деревного вугілля. Один ресторан споживає 3-5 тонн вугілля на місяць. Приватні особи також можуть стати клієнтами.
Але більшість виробників все-таки націлені на експорт, через що на внутрішньому ринку спостерігається дефіцит. Європейський ринок мало заповнений, і на ньому практично відсутня конкуренція. Поточна ситуація на ринку деревного вугілля в Європі для українських експортерів вельми сприятлива. Експортні ціни стимулюють стійке зростання вартості на внутрішньому ринку України.
Не потрібно залишати без уваги і особливість експорту цього товару: чим більша партія, тим дорожче заплатять за одиницю продукції. Європа шукає надійних постачальників, здатних пропонувати великі партії вугілля регулярно, і готова платити дзвінкою монетою. Це пов’язано з тим, що дрібних дилерів значно легше «перекупити»: фірми – «односезонки» намагаються заробити максимум за короткий термін і перемикаються на більш вигідного покупця всупереч попереднім домовленостям.
Для забезпечення збуту потрібно організувати прямі контакти з потенційними клієнтами, оскільки продаж здійснюватиметься в першу чергу оптом. Рекламна компанія, звичайно, теж потрібно, але витрати на неї не будуть великі. Вона повинна ґрунтуватися на екологічних властивостях продукту.
Юридичне оформлення діяльності
Саме для цього виду діяльності існує один, але великий нюанс. Виробництво деревного вугілля рахується таким, що забрюднює екологію. Тому потрібно надзвичайно відповідально поставитись до питання юридичного оформлення свого бізнесу і оформити максимально можливий пакет дозвільних документів, щоб у контролюючих органів не виникало ніяких запитань.
Крім звичайних документів, які регламентують підприємницьку діяльність, для ведення діяльності, пов’язаної з виробництвом деревного вугілля, необхідні будуть ще такі документи, як відведення земельної ділянки під розміщення печей, погоджений в установленому порядку з усіма зацікавленими організаціями, постанова голови місцевого самоврядування про відведення земельної ділянки під даний вид діяльності, техдокументація та сертифікати відповідності на печі для випалювання вугілля, дозволи на викиди, скиди, ліміти розміщення відходів, тощо. Даний перелік зовсім не повний, тому потрібно в кожному конкретному випадку узгоджувати з контролюючиими органами.
Таким чином, виробництво і продаж деревного вугілля досить перспективна ідея для власного бізнесу. Окупність трохи перевищить 1 рік, що можна вважати гарним результатом для виробничого підприємства. Після того як вдасться забезпечити стабільний збут під існуючі потужності можна буде запустити роботу підприємства в 2 зміни, а також подумати про європейські ринки.