Служба офісної доставки – бізнес у великому місті

Служба офісної доставки – бізнес у великому містіНа відміну від листонош, кур’єри, крім преси і кореспонденції, доставляють самі різні речі: від ексклюзивних подарункових ляльок в людський зріст до кошиків з фруктами і зразків будівельних матеріалів. Тому, вважаємо що організація служби офісної доставки – достатньо перспективний бізнес, особливо у великих містах. Давайте тут проаналізуємо ситуацію на ринку, та розглянемо основні підводні камені процесу організації служби офісної доставки.

Ситуація на ринку

Як стверджують учасники ринку, займаючись однією лише доставкою, багато не заробиш. З часом деякі кур’єрські служби створюють власні рекламно-інформаційні виданнямя. Проте оптимальним варіантом є створення служби доставки при передплатному агентстві. У цьому випадку кур’єри, що розносять пресу, розносять по маршрутах паралельно рекламні матеріали, листи і подарунки. При цьому рентабельність, яка у «чистих» служб доставки складає близько 15%, може збільшитися навіть вдвічі.

А ось при рекламних агентствах, клієнти яких витрачають на доставку рекламних матеріалів солідні суми, кур’єрські служби офісної доставки створюються рідко. Найчастіше рекламісти попросту стають клієнтами служб доставки. Ще одна категорія, яка користується послугами кур’єрів – редакції періодичних видань. Їм часто вигідніше користуватися послугами спеціалізованих компаній, чим займатися організацією роботи кур’єрів самостійно.

Загалом обсяги українського ринку доставки становлять близько $ 10 млн., причому, за словами експертів, десь 15% цієї суми припадає на доставку преси передплатними агентствами, близько 55% – на рекламні матеріали, інші 30% – «чиста» доставка листів, подарунків, квітів, тощо.

Основні обсяги ринку забезпечують співробітники десяти великих служб доставки. Причому, великі компанії, що не мають представництв в регіонах, користуються послугами більш дрібних, регіональних учасників ринку, передаючи їм свої замовлення. За рахунок прийнятних цін працювати з місцевими службами доставки «монстрам» набагато вигідніше і зручніше, ніж розвозити замовлення самостійно. Можна сказати, що у невеликих регіональних служб доставки перспективи поки непогані, чого не скажеш про столичний ринок, який вже практично насичений.

Новим компаніям сьогодні важко зайняти свою нішу на ринку. Специфіка роботи кур’єрських служб така, що компанія зростає і розвивається поступово. Спочатку потрібно забезпечити повне завантаження кур’єрів, а для цього необхідно мати замовлення, які з’являються лише після напрацювання великої клієнтської бази, на що буде потрібен не один місяць.

Підписним агентствам простіше – у них база адрес, за якими можна розносити рекламні матеріали, формується автоматично з бази передплатників.

В середньому, послуги кур’єрських служб коштують від 50 коп. до 2 грн. за доставку одного матеріалу (рекламної листівки, газети, журналу, каталогу, тощо.). Розцінки можуть підвищуватися в залежності від терміновості і умов замовлення, а також специфіки роботи служб. Наявність у кур’єрів службового транспорту істотно здорожує доставку. Доводиться доплачувати і за терміновість. Звичайне же замовлення, тобто замовлення преси якхось рекламних матеріалів тиражем до 5 тис. зазвичай доставляється за два-три робочих дні.

Як стверджують учасники ринку, роботою вони забезпечені цілий рік. Особливої сезонності не спостерігається, хоча перед святами всі масово замовляють доставку подарунків і квітів один одному, а влітку відбувається невеликий спад, який, втім, компенсується збільшеними замовленнями з боку туристичних компаній. Так що сезонність більше залежить від сфери діяльності клієнтів: влітку це турфірми, восени – компанії, що торгують канцелярським приладдям і товарами для офісу.

Як організувати службу офісної доставки

Організація служби доставки – справа досить клопітка, і людський фактор відіграє тут не останню роль. Схема роботи кур’єрської служби виглядає наступним чином: менеджер приймає клієнтське замовлення, далі замовлення комплектується і рівномірно розподіляється по всіх кур’єрам згідно з розробленими оптимальними маршрутами доставки, причому у великих містах багато служб закріплюють за кожною невеликою ділянкою міста окремого кур’єра. Щоранку працівники доставки приходять в офіс, забирають зі своїх осередків замовлення і ідуть на маршрути, а ввечері приносять в контору маршрутні листи з підписами одержувачів. Але це в ідеалі. На практиці ж кур’єр може захворіти, проспати, затриматися, раптово виїхати і «вивалитися» з робочого графіка. А кожне недоставлене або доставлене не вчасно замовлення – серйозний удар по іміджу конкретної служби і ринку в цілому.

Як стверджують учасники ринку, роботою вони забезпечені цілий рік. Особливої сезонності не спостерігається, хоча перед святами всі масово замовляють доставку подарунків і квітів один одному, а влітку відбувається невеликий спад, який, втім, компенсується збільшеними замовленнями з боку туристичних компаній.

Як стверджують учасники ринку, роботою вони забезпечені цілий рік. Особливої сезонності не спостерігається, хоча перед святами всі масово замовляють доставку подарунків і квітів один одному, а влітку відбувається невеликий спад, який, втім, компенсується збільшеними замовленнями з боку туристичних компаній.

За словами досвідчених гравців, щоб не допускати «проколів», для організації діючої у великому місті служби доставки необхідно мати штат, як мінімум, з 20 кур’єрів. Чим більше кур’єрів – тим краще, але при цьому потрібно стежити за тим, щоб всі співробітники були постійно завантажені роботою, адже фіксовану ставку кур’єри отримують дуже рідко, частіше їх зарплата складається з відсотків за рознесення замовлення. Природно, «простоюючі» кур’єри, які не одержують зарплату, негайно почнуть розбігатися, а знайти нового хорошого співробітника зазвичай вельми нелегко. І проблема навіть не в професійних, а в рідкісних для сьогоднішнього дня моральних якостях: старанності, чесності та порядності. Саме з цієї причини багато кур’єрських служб доставки, надають перевагу працівникам постарше.

Що стосується вищої освіти, то вона не має особливого значення, оскільки попередньо кур’єри проходять обов’язковий інструктаж. Але навчити співробітника техніці роботи нескладно, набагато важче знайти підходящого працівника, який відповідав би всім вимогам фірми.

Ще одне спірне питання, пов’язане з організацією роботи кур’єрів – форма. Сьогодні своїх співробітників забезпечують форменим одягом лише міжнародні та великі українські служби доставки. Вигоди у вигляді створення іміджу і зайвої реклами перекриваються витратами на уніформу, адже одяг потрібно шити індивідуально на кожного співробітника, вводити для співробітників заставну вартість, що є економічно непривабливим в умовах великої плинності кадрів серед кур’єрів і підвищує ціни послуг кур’єрських служб. З тієї ж причини компанії не поспішають саджати своїх співробітників на автомобілі, скутери або навіть просто велосипеди. Постійні пробки, складності з паркуванням і додаткові витрати на утримання техніки змушують служби доставки робити вибір на користь громадського транспорту, хоча кілька авто для доставки великих замовлень є практично у кожної кур’єрської служби.

На організацію кур’єрської служби в межах одного міста, за словами фахівців, буде потрібно близько $ 15-20 тис. Однак орендувати приміщення під офіс і склад, найняти кур’єрів і організувати рекламну кампанію нескладно, набагато важче і довше створювати адресну базу, за якою можна було б доставляти рекламні матеріали.

Можна, звичайно, купити вже готову базу даних або скористатися «Жовтими сторінками», проте адреси і телефони фірм часто змінюються, компанії ліквідуються або переїжджають, постійно створюються нові фірми – одним словом, займатися оновленням баз даних службам доставки доводиться щодня і самостійно.

Крім офісів юридичних осіб, багато кур’єрських служб доставляють рекламні матеріали у поштові скриньки жителів міст. У цьому сегменті головним своїм конкурентом служби доставки вважають «Укрпошту», яка хоч і втрачає сьогодні київський ринок, проте все ще залишається монополістом у маленьких містах та у приватному секторі.

Втім, замовників втрачають також і інші служби доставки. Так, серед клієнтів кур’єрських служб сьогодні стає все менше супермаркетів, які для доставки рекламно-інформаційних матеріалів створюють власні служби.

Пробують сили на ринку кур’єрської доставки і редакції видань. Сьогодні багато редакцій намагаються оформляти підписку читачів своїми силами, минаючи «Укрпошту» і передплатні агентства.

Безумовно, кур’єрський сервіс в Україні успішно розвивається і розвиватиметься надалі. Багато іноземних компаній продовжують відкривати в Україні свої представництва та філії. Тому перспективи у цього виду бізнесу є, і перспективи непогані.


Ще більше цікавих ідей для бізнесу:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *