У середовищі підприємців часто можна почути думку, що малий бізнес і виробництво несумісні. Адже виготовлення конкурентоспроможної продукції неможливе без дорогого обладнання, кваліфікованих фахівців і налагоджених каналів збуту. Але правила існують для того, щоб їх порушувати, і облицювання виробів рідким каменем – наочний приклад того, що організація виробництва можлива навіть при незначних капітальних вкладеннях.
Камінь в інтер’єрі – це завжди красиво і презентабельно, але дозволити собі подібну розкіш донедавна могли не всі. І лише в останнє десятиліття, з поширенням технології облицювання штучним каменем, виробники меблів та будівельні компанії змогли запропонувати своїм клієнтам підвіконня, стільниці, елементи меблів і декору, що імітують натуральний камінь, за демократичною ціною.
Штучний камінь – це композитний матеріал, в основі якого – кам’яна крихта і сполучні смоли. Його затвердіння відбувається за рахунок додавання в масу реактивів: прискорювача та затверджувача.
Технологія виробництва штучного каменю була винайдена у США ще в 60-ті роки минулого сторіччя. Аналог натурального матеріалу швидко став популярний, завдяки відмінним експлуатаційним властивостям.
Штучний камінь:
- Відрізняється міцністю: він не боїться подряпин, не схильний до корозії;
- Не старіє, і зберігає свою привабливість довгі роки;
- Стійкий до впливу ультрафіолетових променів;
- Дозволяє створити безшовну поверхню будь-якого розміру;
- Відрізняється багатством колірної гами;
- Не гігроскопічний, на відміну від натурального каменю, а значить, не схильний до розвитку бактерій;
- Стійкий до утворення плям від кави і чаю, соків і фруктів, бензину і масла;
- Простий в ремонті;
- Приємний на дотик.
В даний час у виробництві меблів і обробці приміщень використовують два різновиди штучного каменю: листовий і рідкий. Вони абсолютно ідентичні за своїм складом, міцності і технічним характеристикам, але, тим не менш, мають принципові відмінності в технології виробництва.
Листовий камінь – це готовий будівельний матеріал: листи з плит ДСП або МДФ, обклеєні штучним каменем. Його виробництво – процес високотехнологічний і дорогий.
Рідкий камінь – облицювально-поверхневий матеріал, робота з яким не вимагає застосування спеціального устаткування і значних витрат на організацію бізнесу. Рідким каменем, як правило, називають не сам матеріал, а технологію облицювання спеціальною сумішшю різних поверхонь. Товщина шару при цьому невелика, і становить 3-15 мм.
Крім доступності технології облицювання для представників малого бізнесу, рідкий камінь володіє ще однією явною перевагою перед листовим аналогом – можливість втілити в життя найсміливіші дизайнерські задумки. Рідкий камінь може застосовуватися для обробки:
- Стільниць;
- Умивальників, раковин, ванн, джакузі;
- Підвіконь;
- Елементів меблів;
- Ваз і кахпю;
- Деталей автомобілів.
- Основою для напилення можуть служити поверхні будь-якої конфігурації з:
- Дерева;
- МДФ;
- ДСП;
- Каменю;
- Металу;
- Фарфору;
- Кераміки;
- Фібергласу.
Крім того, рідкий камінь може застосовуватися для виготовлення декоративної плитки, що імітує кам’яну кладку. Але при цьому потрібно врахувати, що даний матеріал може використовуватися виключно всередині приміщень.
Цільова аудиторія і канали розміщення
Кінцевими споживачами послуги облицювання рідким каменем є дві категорії покупців:
- фізичні особи (власники приватних будинків, дач) із середнім і нижче середнього рівнем доходу;
- юридичні особи (будівельні фірми).
Технологія ручного облицювання виробів рідким каменем передбачає виготовлення нетипових виробів, а тому робота здійснюється під замовлення.
Способи реалізації:
- прямі продажі;
- реалізація через будівельні магазини: установка виставкових стендів, проведення презентацій;
- продажі за допомогою посередників: співпраця з будівельними бригадами, виробниками меблів, реалізаторами сантехнічної продукції.
Технологія виробництва
Виробниче приміщення може бути невеликим: до 50 м2, але обов’язково складатися з двох окремих кімнат: у першій відбуватиметься виготовлення рідкого каменя, і нанесення матеріалу на заготовку, у другій – шліфування виробів. Обов’язковою є наявність вентиляційної системи.
Сам процес виготовлення виробів з рідкого каменя простий, і складається з декількох етапів:
- Підготовка суміші. Прозорий гелькоут (60 – 70%) змішується з гранулами (29 – 39%), ретельно перемішується за допомогою дриля. Безпосередньо перед напиленням, в суміш додається затверджувач (1%).
- Нанесення суміші на підготовлене виріб, одним із двох способів: прямим або зворотним.
Прямий метод це нанесення рідкого каменя безпосередньо на заготовку. Метод хороший для обробки виробів складної форми, але має ряд недоліків: це великі витрати часу на облицювання, складності первинної обробки виробу і велика витрата матеріалів. Тому більш вигідним з економічної точки зору вважається зворотний метод.
Зворотний метод передбачає виготовлення форми (опалубки) майбутнього виробу з ДСП, фанери або пластику. У неї рівномірно розпорошується суміш з гранул і гелькоута, потім пофарбований грунт з додаванням кальциту. Після затвердіння суміші в форму вкладається підготовлена заготовка з деревинно-стружкового матеріалу. Для видалення надлишків грунту і бульбашок повітря на 60 – 90 хвилин на поверхню плити поміщаються навантаження. Потім майбутній виріб знову заливається грунтом.
- Шліфування й полірування готового виробу.
Всі подальші розрахунки будуть проводитися для технології облицювання різних виробів: стільниць, підвіконь, ванн, раковин, умивальників рідким каменем.
Яке обладнання вам знадобитися для початку бізнесу?
Облицювання виробів рідким каменем не вимагає ніякого спеціального обладнання! Весь процес виробництва здійснюється за допомогою наступних інструментів.
- Дриль-міксер (Підготовка суміші)
- Розпилювач гелькоута (Нанесення рідкого каменя)
- Шліфувальна машина (Шліфування готового виробу)
- Електролобзик (Виготовлення заготовок, опалубок)
- Шуруповерт (Виготовлення опалубки)
- Дискова пила (Виготовлення заготовок, опалубок)
На початку діяльності немає необхідності вдаватися до допомоги найманих працівників: всі роботи може проводити сам підприємець. Надалі, зі зростанням обсягів виробництва, досить буде найняти 1-2 робітників.
Необхідні витрати на початок бізнесу потрібні будуть для закупівлі:
- Основне обладнання
- Витратні матеріали
- Навчання технології облицювання рідким каменем
- Витрати на реєстрацію ФОП, виготовлення печаток.
- Оренда приміщення
- Проведення маркетингових заходів
Наскільки вигідним може бути бізнес з облицювання виробів рідким каменем?
У зв’язку з малою поширеністю технології на території України, облицювання рідким каменем залишається послугою дорогою.
Утримувати ціни на високому рівні дозволяють:
- Низька конкуренція в галузі;
- Високі експлуатаційні властивості покриття;
- Зростаючий попит на вироби зі штучного каменю;
- Індивідуальний підхід до виконання кожного замовлення.
Зниження ціни може бути виправдано:
- Як тимчасовий захід на самому початку діяльності для популяризації послуги серед населення;
- У тих ситуаціях, коли компанії-конкуренти, які працюють в обслуговуваному регіоні, пропонують клієнтам вигідніші умови.
Технологічний цикл виробництва одного виробу становить не більше 4 годин. Таким чином, за 1 робочий день підприємець зможе виготовити 2 вироби, загальною площею 2 – 6 м2. Виходячи з цього, можна розрахувати приблизну рентабельність виробництва.
- Денний обсяг виробництва, м2 – 4
- Кількість змін на місяць – 22
- Місячний обсяг виробництва, м2 – 88
- Ціна за 1 м2 продукції, грн. – 2500
- Виручка, грн. – 220000
- Постійні витрати, грн. – 55000
- Витратні матеріали на місячний обсяг виробництва, грн. – 85000
- Прибутковість, грн. – 80000
- Рентабельність,% – 39
- Окупність, місяці – 2
* Розрахунки, носять умовний характер і дають лише загальні розуміння рентабельності даного виду діяльності виходячи з експертної думки авторів матеріалу. Розрахунок окупності необхідно робити консервативним методом, тобто витрати брати по максимуму, а виручку з мінімальних розрахунків.