Фаворитом на харчовому ринку, безумовно, є хліб. Саме виробництво хліба через відносну простоту технології відноситься до самих затребуваних серед бізнесменів початківців.
Існуючі ще з радянських часів потужності хлібокомбінатів дозволяють на 100% відсотків задовольнити потреби населення в хлібі, проте змінюється сам попит, прагнучи до нових сортів, форм і змісту.
Особливо це стосується невеликих замкнутих населених пунктів і спальних районів, де існує велика потреба у свіжовипеченому хлібі. Додатковим «плюсом» міні пекарень може виявитися відсутність транспортних витрат з доставки готового хліба. Але, як правило, хліб, все ж, доведеться розвозити по магазинах і торгових точках. Однак фахівці і маркетологи не рекомендують пекти нерентабельний «соціальний хліб», застерігаючи від конкурентного преса промислових хлібозаводів.
Комерційний інтерес можуть представляти як традиційні звичайні сорти хліба, булочки, випічка, так і нетрадиційні хлібобулочні вироби, як елемент «фаст-фуду», і національні сорти – лаваш, узбецький коржик, кухтіані і мадаурі, кишинівський хліб і маклакаш. Вибір рецептури для початківця професіонала хлібопекарського виробництва – питання зовсім не пусте. Крім того, кожен рецепт хліба та хлібобулочних виробів повинен бути сертифікований.
Аналітик опитали ряд бізнесменів, що займаються хлібопекарським виробництвом. «Не знаючи броду – не лізь у воду» – була головний порада бувалих хлібопекарів. І не без підстав. Краще рік відпрацювати в якості підсобного працівника-стажиста – від вантажника до пекаря – на чужій хлібопекарні, ніж погоріти на «дрібницях», які можуть стати непереборними перешкодами в майбутньому.
Вибір місця розташування хлібопекарні слід пов’язати з санітарними вимогами до приміщення, враховуючи, що в ньому має бути не менше 250 кв. м. Крім основних технологічних площ, обладнаних спеціальною вентиляцією, хлібопекарня повинна мати два склади – інгредієнтів та готової продукції, кабінет для введення бухгалтерського обліку та кімнату відпочинку з умивальником і туалетом. Орендна плата різниться по регіонах в рази, а то і на порядки, і не підлягає достовірній оцінці.
Виходячи з рецептури хліба, на яку орієнтується починаючий підприємець, підбирають тістозамісну машину і піч. Ринок обладнання насичений різноманітною технікою для хлібопекарського виробництва, тому, безперечно, стане в нагоді і стажування, і порада професіонала-маркетолога, щоб відсікти непотрібні дорогі опції, вміло нав’язувані продавцем.
Однак не можна економити на принципово важливих технічних функціях тістоміса і печі. Устаткування для виробництва хліба має бути збалансований за ціною і продуктивності. Найдешевший комплект західного обладнання для хлібопекарського виробництва продуктивністю 500 кг. хлібної продукції на добу коштує близько 60 тис. $, «автомати» – від 100 тис. $ і вище. З фірм, на які варто звернути увагу, слід виділити Giere, Garbin, Polin (Італія), Miwe, Winkler, Werner Pfleiderer (Німеччина), Bongard (Франція), Metos (Фінляндія). Заощадити можна на українських контейнерах, стійках, тощо.
Штат працівників мініпекарні, крім підприємця, складається з пекаря, тістомісильних і технічних працівників, вантажника та бухгалтера. Якщо ви вже раніше володіли власним бізнесом, то отриманий досвід буде особливо цінний при запуску виробництва, допоможе навчити нових співробітників і правильно організувати трудову дисципліну і оплату праці .
Інакше доведеться оплачувати комерційну концесію (у нашому випадку не менше 100 000 $) всіляким франчайзерам – спеціалізованим фірмам – за бізнес «під ключ». Як бачите, це «задоволення» коштує чималих грошей, порівнянних з початковими витратами на обладнання.
Але найголовніше – це збут готової продукції – праця надзвичайно важка, повсякденна, і не завжди виправдана. Оптимально підібрана рецептура при бездарному комерційному директорові зведе « на ні» роботу всієї хлібопекарні, не допоможе навіть «запаморочливий запах свіжого хліба». Після пуску міні хлібозаводу кадрове питання стане питанням виживання та успішного бізнесу.
У цілому, хлібопекарський бізнес є цікавою та високорентабельною «фішкою» для гравців харчового ринку.