Франчайзинг, або що таке франшиза: суть бізнес моделі, плюси та мінуси

Франчайзинг, або що таке франшиза: суть бізнес моделі, плюси та мінусиЗі стовідсотковою гарантією беремося стверджувати, що кожен читач нашого блогу чув про модель організації власного бізнесу по франшизі. Франшиза, франчайзинг, франчайзер, франчайзі – це слова, що часто зустрічаються на сторінках бізнес-журналів, у спеціалізованій літературі, на сторінках новинних ресурсів, у наших матеріалах теж часто густо можна натрапити на них. Але далеко не всі знають що саме значать ці, як може видатись на перший погляд, незрозумілі іноземні поняття, і багато хто до кінця не уявляє, що-ж таке франчайзинг та що це за бізнес по франшизі та за якими правилами він будується. У цьому матеріалі, ми вирішили самостійно розібратись у цьому, та ознайомити вас із особливостями роботи бізнесу по франшизі, з його перевагами, наявними недоліками та, загалом, спробували дослідити франчайзинг в Україні.

Що таке франшиза – простими словами

Франшиза – на перший погляд звучить незрозуміло, але, між тим, нічого особливо чи надзвичайно складного тут немає. У перекладі з французької frachise означає: «привілей, право участі». Кажучи зрозумілою мовою, франшиза – це робота під чужою торговельною маркою. Юридично франшиза означає оренду торгової марки. Це договір між людиною (групою осіб) та виробником або торговою групою, при якій першим надається право використовувати вже відомі та розрекламовані бренди в комерційних цілях.

Франчайзинг це фактично комплекс, що складається з прав користування, скажімо, брендом і бізнес-моделлю корпорації. Зокрема, в якості франшизи також можуть виступати товарний знак. Подібна модель передбачає взаємні зобов’язання та пільги між сторонами франчайзером і франчайзі, що надаються за плату та оформлені у відповідності з законом про охорону інтелектуальної власності. Іншими словами коли ви купуєте готову модель бізнесу під відомим ім’ям, але ви повинні вести його, згідно з правилами бренду.

Ідея франчайзингу полягає саме в наданні брендовою фірмою (франчайзером) прав на використання товарного знака іншій компанії (франчайзі) на визначених договором умовах.

Ідея франчайзингу полягає саме в наданні брендовою фірмою (франчайзером) прав на використання товарного знака іншій компанії (франчайзі) на визначених договором умовах

Наведемо простий приклад і відразу все стане зрозумілим: наприклад, ви підприємець – власник приватного ательє, що шиє якісні сукні, костюми, тощо. Одна справа, коли ви їх просто шиєте, а зовсім інша — якщо на ці сукні ви будете нашивати лейбл відомої фірми, світового виробника одягу. Зрозуміло, що у другому випадку продукція буде розходитися набагато краще, а прибуток від ательє буде набагато вищим. Просто так використовувати торговельну марку – незаконно. В Україні за такі витівки можуть навіть посадити у в’язницю. Але якщо оформити договір на право використання торгової марки, а простіше кажучи – договір франчайзингу з власником цієї торгової марки – то це дасть змогу на абсолютно законних підставах випускати вашу продукцію під брендом відомої торгової марки. Зрозуміло, що це робиться не за так і не просто, і що існують певні, а часом навіть досить жорсткі, правила та вимоги зі сторони бренду.

На даний момент купити франшизу в Україні зовсім не складно, існує досить багато пропозицій по різних напрямках, про це ми поговоримо трохи згодом.

Франчайзинг – кому підходить такий бізнес

Бізнес по франшизі підходить, по-перше, тим, хто бажає заощадити свій час. Відкриття бізнесу по франшизі допоможе істотно скоротити найбільш важливі ресурси: час і гроші, а інструкції та технології, надані вам франчайзером, забезпечать запуск бізнесу в найкоротші терміни, що, в свою чергу, дозволить почати швидше отримувати прибуток.

По-друге, бізнес по франшизі вдало буде розвиватися в руках тієї людини, яка є хорошим виконавцем, тобто людини, яка в змозі ставити завдання, контролювати або форсувати їх виконання, розглядати перспективи для розвитку. Також якщо у вас є конкретна сума на відкриття бізнесу, за рамки якої ви не хочете виходити, то франчайзинг – ідеальне рішення для вас, так як заздалегідь відомий коридор необхідних інвестицій.

Відкриття бізнесу по франшизі допоможе істотно скоротити найбільш важливі ресурси: час і гроші, а інструкції та технології, надані вам франчайзером, забезпечать запуск бізнесу в найкоротші терміни, що, в свою чергу, дозволить почати швидше отримувати прибуток.

Відкриття бізнесу по франшизі допоможе істотно скоротити найбільш важливі ресурси: час і гроші, а інструкції та технології, надані вам франчайзером, забезпечать запуск бізнесу в найкоротші терміни, що, в свою чергу, дозволить почати швидше отримувати прибуток

Також, не слід забувати про те, що є й інша сторона франчайзингу – франчайзер, а це правовласник. Можливо ви вже достатньо досвідчений підприємець та володієте, наприклад, мережею магазинів одягу, але хочете розвивати свій бізнес далі: у ваших планах вихід на міжнародний ринок або ви просто шукаєте новий ринок збуту? Тоді вам відкривається перспектива стати франчайзером і розширювати свій бізнес, робити його популярним, не прикладаючи особливих зусиль. Проте, це сфера саме для досвідчених підприємців, які володіють міцним розвиненим бізнесом: продаючи права на свій бренд, відкривається змога легко і без особливих витрат розширити та зміцнити бізнес. Але це вже тема для наступного матеріалу…

Франчайзинг – його переваги

В цілому система виправдовує себе. У підприємців з’являється можливість використовувати знання та напрацювання досвідчених підприємців, а також познайомитися з технологічними секретами відомих брендів. Адже відомий виробник не допустить, щоб, наприклад, на сукнях з його маркою були криві шви, взуття розвалювалася на ходу, а відвідувачів ресторанів везли в лікарню з отруєннями.

Компанія, яка продала торговельну марку (франчайзер), строго стежить, щоб місцевий виробник продукції не порушував технологічний процес. І якщо в автомобільному бізнесі це вимагає серйозних витрат, то, приміром, у ресторанному або швейному іноді достатньо просто показати. У швейному, до речі, часто ще й постачають тканини, а це — три чверті успіху.

При роботі по франшизі підприємцю не потрібно витрачати час і кошти на навчання. Франчайзери зацікавлені в тому, щоб місцеве підприємство не стояло без діла. Тому у них є вже випробувані навчальні курси. Без них до роботи по франшизі в переважній більшості випадків просто не допустять. Франчайзер у будь-який момент може підтримати та проконтролювати ваше підприємство, тим самим бізнес може уникнути помилок.

Величезним плюсом франчайзингу є те, що підприємцю також не потрібно витрачати величезні гроші на рекламу та іншу атрибутику. Все вже готове та зроблене за нього. Часто навіть брендові фірми дають орендарям навіть необхідне обладнання, щоправда, переважно на умовах його поступового викупу.

І ще один плюс: вже готова і якісна програма бізнесу може розширити межі можливостей орендаря, напрямки його діяльності. Грубо кажучи, вам не потрібно років п’ять «напрягатись», розкручуючи бізнес. Все вже готове: приходь та отримуй прибуток.

Величезним плюсом франчайзингу є те, що підприємцю також не потрібно витрачати величезні гроші на рекламу та іншу атрибутику

Величезним плюсом франчайзингу є те, що підприємцю також не потрібно витрачати величезні гроші на рекламу та іншу атрибутику

Мінуси франчайзингу

Але, мабуть логічно зрозуміло, що якби все було так гладко, весь світ «сидів» би лише на франшизах. Загалом, так і є, але не зовсім. У франчайзингу є мінуси, і вони досить серйозні, тому підприємцю слід все таки десять разів подумати, перш ніж зважитися укладати договір франчайзингу.

Перш за все будь-яка оренда ніколи не буває безкоштовною. У франшизи є вартість, і вона досить висока. Причому ціна франшизи зростає, коли вам надається ексклюзивне право бути єдиним бізнесменом, який легально може користуватись даною маркою в межах міста або регіону. Найнебезпечніше, що вартість франшизи у переважній більшості фіксована. Це не відсоток від прибутку, а безумовний обов’язок, який ви як підприємець зобов’язані заплатити. І жоден суд вас не захистить — він стане на бік орендодавця-франчайзера.

Наприклад, ви зважилися відкрити магазин розливного пива під франшизою відомої в Україні марки. Справа вигідна, народ п’є пиво. А тут уряд вирішив, що не добре заохочувати пивний алкоголізм — і ввів акцизи на пиво. Прибуток бізнесу стрімко покотився спочатку до нуля, а потім і в мінус. Тільки франчайзеру на це буде наплювати: він кожен місяць вимагає свій регулярний платіж (роялті). Через рік ви розорилися і залишилися не тільки «без штанів», але за вами ще й судові виконавці з виконавчими листами ганяються. Як вам така перспектива? А це все реальні випадки розорення…

Іншою негативною стороною франчайзингу є вузький спектр можливостей для розширення діяльності. Орендодавець торгової марки (франчайзер) зацікавлений в тому, щоб місцевий підприємець займався переважно його (а не своїм) бізнесом, приносячи саме йому прибуток. Тому і виникає у договорах: «крок вліво, крок вправо — розстріл».

Досить часто власник торгової марки (франчайзер) виставляє вимоги до приміщення. Відомі бренди вимагають простір не менше 100 кв. м, яке ви теж повинні будете знайти та орендувати (або купити). Не секрет, що у ставки оренди приміщень для бізнесу дуже високі і мають тенденцію до подальшого зростання. Особливо прикро, коли власник приміщення (а для вас він теж орендодавець, хоча і не франчайзер) бачить, що бізнес йде непогано. Тут-то він ставки оренди підніме, що «з’їсть» весь ваш прибуток. А відмовитись ви не зможете: договір франшизи укладається на строк, він вас тримає. А на підвищення вартості оренди франчайзеру знову ж наплювати: це ваш ризик. Так що при укладенні договору франшизи потрібно розраховувати не тільки на поточні орендні ставки, але і на підвищені. Або укладати довгостроковий договір оренди, на що не всякий орендодавець погодиться.

Негативною стороною франчайзингу є вузький спектр можливостей для розширення діяльності - франчайзер зацікавлений в тому, щоб місцевий підприємець займався переважно його (а не своїм) бізнесом

Негативною стороною франчайзингу є вузький спектр можливостей для розширення діяльності – франчайзер зацікавлений в тому, щоб місцевий підприємець займався переважно його (а не своїм) бізнесом

Як вибрати франшизу – на що слід звернути увагу?

Якщо ви все-таки зважилися почати роботу по франшизі, необхідно оцінити всі ризики, а також чітко уявити всі плюси та мінуси, про які ви вже дізнались.

Насамперед, необхідно звернути увагу на регіон, в якому ви будете вести бізнес. Уважно вивчивши каталоги франшиз, виберіть ту, яка буде працювати саме у вашій місцевості. В Україні франшизи представлені практично у всіх галузях – від громадського харчування та продажу товару, до будівництва та туристичних послуг. Беззаперечно – краще вибирати франшизу тієї тематики бізнесу, який вам цікавий і ви бачите можливість самореалізації в даному напрямку. Франчайзі повинен любити те, у що він вкладає свої кошти.

Не забудьте перевірити рейтинг і репутацію обраної компанії. Обов’язково вивчіть сайт компанії, переконайтеся, чи є згадки про неї в ЗМІ, загляньте у каталог франшиз, можна зв’язатися з партнерами, чи є від них відгуки, можливо, листи подяки. Необхідно пам’ятати значення мають всі деталі.

Вивчіть умови запуску бізнесу: термін контракту, початкові внески та щомісячні роялті. Оцініть вартість паушального внеску та роялті серед усіх аналогічних пропозицій. Це потрібно щоб зрозуміти франчайзера: хоче він просто збагатитися на високих фіксованих платежах або ж пропонує можливість розвитку і оплачувати необхідно буде лише відсоток від доходу. Це важливо, оскільки у другому випадку є гарантія того, що сам франчайзер буде зацікавлений в успішному розвитку вашого бізнесу і буде всіляко допомагати у вирішенні різних питань.

Обов'язково вивчіть сайт компанії, переконайтеся, чи є згадки про неї в ЗМІ, загляньте у каталог франшиз, можна зв'язатися з партнерами, чи є від них відгуки, можливо, листи подяки. Необхідно пам'ятати значення мають всі деталі

Обов’язково вивчіть сайт компанії, переконайтеся, чи є згадки про неї в ЗМІ, загляньте у каталог франшиз, можна зв’язатися з партнерами, чи є від них відгуки, можливо, листи подяки. Необхідно пам’ятати значення мають всі деталі

Обов’язково оцініть бізнес-план франчайзера, дізнайтесь як довго фірма знаходиться на ринку, а також наявність у неї патентів і ліцензій на ведення діяльності. Задайте як можна більше питань франчайзеру на етапі, коли ви ще не викупили франшизу. Не переживайте, що у вас багато питань, після старту бізнесу їх буде ще більше.

Незаперечним аргументом на користь підприємства буде наявність відділу по роботі з франчайзі. Там вам нададуть всю необхідну інформацію, можливість поспілкуватися з керівництвом та іншими франчайзі.

І найголовніше: уважно читайте умови договору франчайзингу! У великих фірм — цілий штат юристів. Вони складають складні, хитромудрі договори з максимальною користю для себе. У ваших інтересах — найняти при укладенні договору досвідченого юриста, щоб не потрапити в халепу та не залізти у величезні борги. До речі, досвід показує, що присутність юриста з боку орендаря (франчайзі) здатне переважити на його користь також і чисто комерційні аспекти франшизи.

Франчайзинг в Україні – сучасний стан та перспективи розвитку

Як зараз справи з франчайзингом в Україні? На думку експертів, перспективи його розвитку надзвичайно сприятливі, а ринок франчайзингу в Україні переживає ріст. Завдяки проведенню економічних та регуляторних реформ, кількість українських франчайзингових систем збільшується з кожним роком, поступово підвищується якість франшиз в Україні та з’являється успішний досвід розвитку компаній.

Для справедливості, слід зазначити, що останніх декілька років якихось помітних статистичних досліджень ринку франчайзингу в Україні майже не проводилося, але загальні тенденції свідчать саме про швидке зростання пропозиції на ринку.

Якщо спробувати оцінити запропоновані франшизи в Україні за походженням, то можна побачити, що переважна більшість франшиз на вітчизняному ринку – це наші українські компанії, які традиційно зорієнтовані на низький та середній цінові сегменти, а найбільш затребуваними напрямками є послуги у сфері роздрібної торгівлі, громадського харчування та побутового обслуговування населення (тобто ресторани, вулична їжа, пекарні тощо).

Українські франшизи контролюють 66% ринку. Решта 34% контролюють іноземні – переважно компанії із Західної та Східної Європи, Китаю, Росії та США. Відносно невелика доля присутності відомих світових брендів пояснюється їх обережністю та недостатньою поінформованість щодо перспектив ведення бізнесу в Україні.

Ускладнює ситуацію з виходом західних брендів і певна специфіка українського підприємництва. На жаль, далеко не всі вітчизняні виробники суворо дотримуються умови укладених договорів, дбають про якість своїх товарів і послуг, замислюються про свою репутацію. Зберігається і таке явище, як «чорний франчайзинг», до якого зараховують або несанкціоноване пряме використання новими фірмами відомих торгових марок, або їх мінімальна зміна при збереженні схожості до ступеня змішування.

Українські франшизи контролюють 66% ринку. Решта 34% контролюють іноземні - переважно компанії із Західної та Східної Європи, Китаю, Росії та США

Українські франшизи контролюють 66% ринку. Решта 34% контролюють іноземні – переважно компанії із Західної та Східної Європи, Китаю, Росії та США

Але, незважаючи на все це, темпи розвитку франчайзингу в Україні все ще сильно поступаються розвиненим країнам. До основних перешкод, які обмежують успішне застосування франчайзингових систем у нашій країні, відносять брак знань про франчайзинг, закритість вітчизняного підприємництва, слабку інформованість потенційних франчайзі про всі особливості та «підводні камені» такого бізнесу, бюрократичні перепони, тощо. Головною проблемою вітчизняних франчайзерів все ще залишається недосконалість законодавства, відсутність правової бази, яка б регулювала контрактне підприємництво і суперечливість існуючих законодавчих актів.

Замість висновку:

Чи доцільно буде купити франшизу в Україні та розпочати бізнес згідно такої моделі? Ми рахуємо, що так. Але чітку відповідь на це питання можете дати лише сам підприємець, і лише тоді, як спробує! І не слід лякатись історій провалу франчайзі: адже, як відомо, повністю успішних бізнесів, зокрема, по франшизі просто не існує!


Ще більше цікавих ідей для бізнесу:


Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.