Припустимо, що у Вас вже є готова бізнес ідея. Прийміть наші поздоровлення! Тепер Вам важливо задокументувати покроково всі Ваші дії для її реалізації – скласти бізнес-план. У цьому матеріалі Ви дізнаєтесь: що таке бізнес-план, з чого і як почати процес написання бізнес-плану, які головні принципи його складання, основну структуру і головні частини, а також які найпоширеніші помилки допускають початківці та як їх уникнути.
Написання бізнес-плану – справа не проста, але і не така незрозуміла, як може здатися спочатку. Плюси від його наявності з лишком окуплять час і сили, витрачені на його створення, внесення проміжних коректив і остаточне доопрацювання. Важливо тільки поставитися до написання гранично уважно. Бізнес-план дозволяє заздалегідь продумати майбутні дії по реалізації Вашого проекту чи бізнес-ідеї. І, незважаючи на те, що в даному матеріалі для Вашої зручності процес створення бізнес-плану розглядається максимально докладно, особливість будь-якого бізнес-плану як раз в його зовнішній лаконічності та простоті! Як цієї простоти домогтися Ви частково дізнаєтеся, прочитавши далі.
Бізнес план – це документ, що дає розгорнуте обґрунтування проекту і можливість всебічно оцінити ефективність прийнятих рішень, планованих заходів, відповісти на питання, чи варто вкладати гроші в даний проект.
Якщо охарактеризувати бізнес-план зовсім просто, то по суті це відповіді на три головних запитання: що я хочу зробити, як це зробити, що саме для цього потрібно. При цьому жоден підприємець, який хоча б раз спробував зробити бізнес-план, не скаже Вам, що це просто. Адже бізнес-план зав’язаний на нашому з Вами реальному житті, насиченому складнощами та повному сюрпризів, часом зовсім непередбачуваних.
При цьому, створюючи бізнес-план, надзвичайно важливо тверезо оцінювати свої ресурси, потреби ринку і прогнозований попит на Вашу пропозицію. Описуючи прибуток і необхідні фінанси для досягнення Ваших цілей, краще поділити райдужність своїх очікувань «на два», ніж уявляти все надто оптимістично! Будьте перед собою гранично відверті: продумайте і вкажіть слабкі місця і ризики проекту. Тобто закладайте, наприклад, вартість можливої оренди офісу істотно вище нинішньої, а розмір майбутніх податків, збільшіть не менше ніж на 10-20% від сьогоднішнього.
Перші розділи бізнес-плану
Відразу підкреслимо, що перші два розділи – «Резюме» (основні тези) і «Головна ідея проекту» – це, по суті, найважливіша частина бізнес-плану! Обумовлено це тим, що Ваші потенційні партнери та інвестори саме ці дві частини будуть читати в першу чергу.
Резюме, якщо воно написано грамотно, чітко та доступно, дає можливість відразу зрозуміти основну мету створюваного проекту, а в разі інтересу перейти до більш докладного ознайомлення з іншими розділами Вашого бізнес-плану.
При цьому важливо відзначити, що розділ «Резюме» складається в найостаннішу чергу і включає в себе стислий виклад мети, завдань і основних показників проекту.
Список основних тез, які слід включити у резюме:
- Наданням яких послуг (виробництвом чи реалізацією якого товару) буде займатися ваш проект?
- Хто цільова аудиторія проекту – майбутні клієнти?
- Скільки та у якому об’ємі фінансів слід залучити для реалізації проекту?
- З яких джерел буде фінансуватись проект?
- Планована виручка чи об’єм продаж за перший рік роботи?
- Розмір суми всіх витрат, які необхідні для реалізації проекту?
- Яка організаційно-правова форма майбутнього бізнесу?
- Скільки буде залучено співробітників?
- Основні показники проекту: загальний прибуток (дохід) за певний період, величина грошових коштів в кінці першого року роботи, рентабельність.
Зручність наявності вищенаведених розділів також обумовлена тим, що дає Вам можливість розсилати своїм партнерам і інвесторам ще на попередній стадії переговорів не весь бізнес-план цілком, а лише його основну частину, але вже у вигляді короткої інвестиційної пропозиції. Також додамо, що об’єм резюме бізнес-плану для будь-якого проекту не повинен бути більше 1 сторінки Word.
Розділ маркетингу
Є одним з найбільш важливих розділів бізнес-плану. Можна сказати, що від його реалізації залежить, як споживач сприйме товар або послугу, для якої розробляється увесь бізнес-план. Тому план маркетингу повинен переконливо доводити, що описуваний комплекс маркетингу виявиться дієвим і товар або послуга буде користуватися попитом. Необхідно пам’ятати про те, що план маркетингу – це механізм, який пов’язує всі ланки ланцюга створення цінності – від ідеї до доставки товару кінцевому споживачеві.
Тепер докладніше про саму маркетингову частину.
1. Види товарів і послуг
Тут необхідно визначити для себе і описати у бізнес-плані всі унікальні переваги своєї продукції або послуг, які будуть відповідати бажанням і потребам покупців, але поки не задовольняються аналогічним товаром або послугами конкурентів. Іншими словами, основне завдання цього розділу – довести, що Ваші товари чи послуги несуть цінність для потенційних клієнтів і будуть користуватися попитом.
Список основних параметрів:
- Який саме товар чи послугу Ви хочете запропонувати клієнтам?
- Які потреби клієнтів буде задовольняти Ваш товар чи послуга?
- Наскільки ретельно розроблена Ваша продукція або послуга? Чи є у Вас патент на цю продукцію або послугу? Чи маєте Ви вже досвід виробництва та реалізації цієї продукції або надання цієї послуги?
- У яких сферах Вашу продукцію або послугу можна використовувати?
- У чому полягає унікальна торгова пропозиція (УТП) Вашого товару (послуги) з точки зору потенційного покупця?
- Які характеристики роблять Ваш продукт або послугу унікальними?
- Як Ваші товари або послуги будуть доходити до Клієнта?
- Які недоліки може мати Ваш товар (послуга), і як Ви будете їх долати?
2. Ринок збуту
Мета даного розділу – показати, як Ви зможете реалізувати Ваш товар або послугу, довести їх до кінцевого споживача.
Природно, для цього потрібно докладно дослідити ринок збуту і виявити Ваших потенційних покупців, а також спрогнозувати їх попит на Ваші товари або послуги.
Тут Вам необхідно наочно показати, що для Вашого товару чи послуги ринок збуту дійсно існує, і що Вам під силу використовувати ті канали збуту, які наявні.
Скажемо відразу, Вам як бізнесмену, який не має досвіду минулих продажів і отримання прибутків, буде складно провести повний аналіз ринку і, звичайно, доведеться діяти на основі розумних припущень, особистих спостережень і досвіду схожих проектів.
Проте, потрібно ретельно проаналізувати сегмент ринку, на якому Ви будете продавати свій товар чи надавати Вашу послугу.
Ринок можна сегментувати по:
- Географічному положенню;
- Типу покупців;
- Типу товарів і послуг.
Джерела для вивчення ринку можна використовувати такі:
- Відомості довідкового характеру в галузевих і професійних ЗМІ;
- Звіти в періодичній пресі;
- Інформаційні джерела, представлені в мережі Інтернет;
- Особисті спостереження, досвід;
- Опитування майбутніх Клієнтів або навіть Ваших конкурентів.
Для того щоб прорахувати приблизну кількість своїх Клієнтів і очікуваний попит на Ваш товар або послугу, необхідно відповісти на такі запитання:
- Де (в якому регіоні, місті, районі) можуть проживати Ваші майбутні потенційні клієнти?
- Хто потенційний споживач Ваших товарів або послуг (вік, стать, соціальний стан, рід занять, рівень доходів, тощо)?
- Скільки коштує аналогічний товар чи послуга?
- Наскільки змінюється попит на дані товари (послуги)?
3. Конкуренти
У цьому розділі потрібно описати Ваших потенційних конкурентів. Почати слід з аналізу слабких і сильних сторін Ваших конкурентів:
- Які з компаній-конкурентів працюють в Вашому ринковому сегменті?
- Хто з них реалізовує аналогічні Вашим товари чи послуги?
- Що являє із себе їхня продукція або послуги – її відмінні риси?
- Який середній рівень цін на товари (послуги) у Ваших конкурентів?
- Яким чином конкуренти пропонують товар своїм покупцям: канали збуту, реклама, інші форми просування?
- Хто з конкурентів найближче розташований поруч з Вами?
- Яким чином розвивається бізнес у Ваших конкурентів? По яких причинах відбуваються зміни: нарощування або зниження об’ємів, розширення або звуження асортименту, збільшення або скорочення персоналу?
- Які Ваші товари чи послуги будуть володіти конкурентними перевагами перед іншими виробниками аналогічних товарів чи послуг?
Також важливо зрозуміти, що якісний аналіз діяльності Ваших конкурентів дасть змогу Вам уникнути їхніх невдач, а також допоможе використати у Вашій роботі їх позитивний досвід.
4. Прогнозований об’єм продаж
Спрогнозуйте Ваші продажі для трьох сценаріїв – песимістичного, оптимістичного та реалістичного.
5. Маркетингова підтримка
Ваш план просування товарів (послуг) або маркетингової підтримки повинен описати програму дій по доведенню товарів (послуг) до покупців і розрахувати, скільки для цього буде потрібно фінансових вкладень.Тут необхідно відобразити:
- Як Клієнти дізнаються про запуск Вашої продукції або послуги?
- Скільки грошей Ви плануєте виділити на просування?
- Як саме Ви будете продавати свій товар чи послугу?
5.1. Встановлення рівня цін
Ціна товару або послуги може визначатися, виходячи з параметрів:
- Ціна Ваших конкурентів на аналогічний товар або послугу;
- Ціни, зумовлені попитом Клієнтів на даний товар чи послугу;
- Собівартість продукції або послуги + прибуток;
- Націнка за унікальність якості Ваших товару або послуги.
5.2. План збуту
У цій частині потрібно описати, як саме Ви маєте намір продавати товари чи послуги (які способи і канали їх реалізації Ви будете використовувати):
- Власними силами або через посередників;
- Гуртом чи вроздріб;
- За попередніми замовленнями (по телефону, через сайт, інтернет-магазин) або іншим способом.
Тут Ваше найперше завдання полягає в тому, щоб максимально полегшити споживачеві процес здійснення у Вас покупки.
5.3. План комплексу просування
Тут потрібно відобразити, як саме Ви збираєтеся доводити інформацію про Ваші товари (послуги) до потенційних покупців.
Дайте відповідь на наступні питання:
- Чи збираєтеся Ви взагалі рекламувати свій товар або послугу?
- Яку конкретну інформацію Ви повідомите про Ваші товари чи послуги?
- Де саме Ви збираєтеся розміщувати інформацію про Ваші товари чи послуги?
- Який буде об’єм фінансових вкладень, який Ви збираєтеся інвестувати в рекламу?
Варто відзначити наступний момент. Загальний об’єм всіх підрозділів, що стосуються комплексу маркетингу зазвичай не перевищує 5-10 сторінок. Об’єм підрозділів принципово залежить від особливостей Вашого підприємства.
Порада: щоб не перевантажувати цю частину бізнес-плану подробицями та деталями маркетингу, існує практика їх переносити у окремий Додаток. Тому ми рекомендуємо об’єм маркетингового розділу – все-таки не більше 3-х сторінок.
Обгрунтування необхідних фінансових вкладень
Мета даного розділу – довести, що Ваш майбутній бізнес проект зможе виготовляти та реалізовувати потрібний об’єм товарів чи надавати необхідну кількість послуг в зазначені терміни, з необхідною якістю і що для забезпечення цього дійсно необхідні запитувані кошти.
1. Опис виробничих потужностей
Відзначимо, що для бізнес-проектів, які реалізують товари, мова піде про торгові площі та устаткування (прилавки, стелажі, касові апарати, тощо). Для сфери послуг – про офісні приміщення, зони обслуговування та інші основні засоби в залежності від Вашого виду діяльності.
Тут важливо враховувати наступні параметри:
- Правильність вибору місця розташування Вашої компанії, виходячи з відстані до потенційних покупців, постачальників сировини, доступності робочої сили, логістичних рішень, тощо;
- Розмір виробничих потужностей: приміщення, обладнання, сировина, енергоносії;
У яких постачальників і на яких умовах буде здійснюватись закупівля сировини?
Чи був вже досвід співпраці саме з цими постачальниками?
- Чи передбачається виробнича кооперація, з ким і в якій області?
- Яким буде режим роботи Вашого підприємства?
Описуючи питання, пов’язані з приміщенням, бажано навести інформацію про виробничі приміщення, їх розташування і характеристику, а також описати попередні відомості про умови оренди. Говорячи про обладнання необхідно показати Ваші потреби в обладнанні в грошовому еквіваленті, розповісти про плани його закупівлі.
Важливо враховувати, що обладнання, яке буде використовуватися при виробництві Ваших товарів або наданні послуг, буде втрачати свою вартість через фізичний зносу та моральне старіння. Ці моменти теж слід описати у даному розділі Вашого бізнес плану.
2. Витрати на сировину та матеріали
Завдання цієї частини – обгрунтувати фінансові витрати на виготовлення товарів чи надання послуг, що плануються. Тут важливо відобразити наступне:
- Перерахувати необхідних види сировини, основні та допоміжні матеріали, комплектуючі виробів, запасні частини, тощо. Також вказати нормативи їх витрати з розрахунком на одиницю готового товару, чи наданої послуги.
- Охарактеризувати альтернативні варіанти вибору можливих постачальників і вибрати оптимальний варіант, для якого привести дані щодо умов постачання (ціна, комплект поставки, графік і фінансові умови поставок, заходи щодо зберігання та складування, тощо).
- Вказати так звані накладні витрати Вашого проекту.
3. Підбір персоналу та оплата праці
Мета цієї частини – обгрунтування потреби у персоналі для Вашого проекту. Рекомендуємо Вам заздалегідь зрозуміти, чи потрібно Вам наймати персонал відразу на старті.
У разі якщо наймати співробітників необхідно, то обґрунтуйте це:
- Вкажіть потребу у працівниках саме зараз;
- Визначте ступінь професійного досвіду співробітників, який необхідний для реалізації проекту;
- Вкажіть де саме Ви зможете знайти таких співробітників;
- Опишіть необхідний режим праці працівників у Вашому проекті;
- Відзначте систему оплати праці людей: погодинна, твердий оклад, відрядна, їх поєднання, тощо;
- Обгрунтуйте необхідність використання системи премій та пільг.
Важливо врахувати, що фізична особа-підприємець, як такої своєї фіксованої заробітної плати не має. Пов’язано це з тим, що заробітна плата підприємця – це, за великим рахунком, дохід від його проекту. А ось заробітна плата найманого персоналу вже включається у собівартість продукції. Крім оплати праці, у собівартість продукції будуть входити також соціальні нарахування (єдиний соціальний внесок) на заробітну плату найманого працівника.
4. Зведений календарний план реалізації проекту
Основне завдання цієї частини – звести воєдино основні заходи щодо створення Вашого бізнес-проекту.
Об’єм виробничого розділу бізнес-плану для підприємців-початківців сильно різниться для проектів у різних галузях, наприклад для виробничих підприємств він буде більшим, а для сфери послуг та торгівлі меншим. Зазвичай даний розділ не перевищує 5 сторінок.
Тут потрібно надати відповіді на запитання з обов’язкового переліку: про технології, способи, строки та особливості реалізації проекту. Для цих цілей потрібно відобразити дані про виробничі потужності та капітальні витрати, накладні витрати та зведений календарний графік реалізації проекту. Найкраще всі таблиці скласти, принаймні, на перший рік з помісячною розбивкою та забезпечити поясненнями про джерела інформації, а також надати детальний кошторис витрат.
Кошторис має наступну розбивку за статтями витрат:
- Сировина та основні матеріали;
- Фонд оплати праці;
- Придбання допоміжних витратних матеріалів;
- Відрядження;
- Послуги зв’язку;
- Комунальні послуги;
- Інші поточні витрати;
- Оплата послуг сторонніх організацій;
- Основні засоби;
- Оренда приміщень.
І багато чого іншого, в залежності від специфіки даного проекту.
Нормативно-правові нюанси
У цьому розділі Вам необхідно надати всю інформацію, яка стосується правового забезпечення господарської діяльності проекту, а також обгрунтувати вибір його організаційно-правової форми.
1. Організаційно-правова форма Вашого бізнес-проекту
Тут слід висвітлити наступні аспекти:
- Юридичний статус, який буде найбільш підходити Вашому бізнесу;
- Стисле обґрунтування вибору;
- Можливість зміни форми проекту в майбутньому;
- Дозволи і погодження, необхідні для здійснення Вашої діяльності;
Крім того, потрібно описати порядок їх отримання та вказати орієнтовний розмір витрат.
2. Організаційний план
У цій частині важливо описати наступні подробиці:
- Відомості про склад керівництва проекту (у тому числі розподіл обов’язків та міри відповідальності);
- Досвід роботи в даній області бізнесу;
- Можливі джерела професійної підтримки;
2.1. Відомості про склад керівництва проекту
Тут є важливі нюанси. Часто можна спостерігати таку ситуацію. На початковому етапі, голова проекту зосереджує в своїх руках всі управлінські функції:
- Бухгалтерський облік та ведення фінансів;
- Керівництво постачанням і збутом;
- Контроль за цінами та маркетинговою діяльністю, тощо.
Згодом, у міру росту компанії голова проекту може вирішити розподілити обов’язки між іншими людьми. Відповідно, треба відразу визначити, які саме фахівці Вам будуть потрібні у майбутньому для успішного ведення справи. Для зручності можна спробувати намалювати якусь схему, де буде чітко прописано, хто і що робить, хто перед ким звітує, хто приймає остаточне рішення.
2.2. Ваш досвід ведення бізнесу в даній області
Тут важливо відобразити Ваш досвід роботи саме в тій області, у якій Ви плануєте розвивати свій бізнес-проект. Причому йдеться і про досвід господарської діяльності, та про досвід роботи керівником, тощо. Важливо вказати і досвід, який Ви отримали, будучи керівником або організатором різних громадських заходів.
2.3. Можливі джерела професійної підтримки
Переважній більшості керівників проектів на початковому етапі так чи інакше необхідно буде звернутися за послугами до бухгалтера, юриста, страхової компанії, тощо. Рентабельніше заздалегідь зібрати відомості про даних фахівців та вибрати кращих з тих, що Вам по кишені. Далі встановити контакти та включити себе в число потенційних клієнтів цих організацій/приватних осіб. Коротко опишіть, як Ви плануєте діяти в цьому напрямку.
Крім всього вищезазначеного також буде корисно в організаційному плані вказати дані про керівництво проекту, підтверджені окремо наданими анкетами про кожну людину. Рекомендований об’єм розділу – не більше 1, 2 сторінки.
Складання фінансового бюджету
Для якісного наповнення цього розділу Вам необхідно буде звести воєдино всі відомості про фінансову сторону питання.
По суті, вся ця інформація вже представлена Вами в попередніх розділах бізнес-плану. Фінансовий план проекту допоможе визначити, коли і скільки коштів Вам буде потрібно при створенні і розвитку прибуткового проекту.
1. Визначення джерел фінансування
У цій частині Ви повинні докладно обгрунтувати джерела фінансування Вашого проекту:
- Державні субсидії;
- Залучення особистих коштів (інвестицій);
- Позикові кошти;
- Кредити фінансових установ;
- Лізинг.
2. Зведений кошторис витрат до отримання перших прибутків
В цій частині потрібно обґрунтувати залучення додаткових фінансових коштів.
Важливо підтвердити дані про основні очікувані витрати копіями угод про наміри, про оренду, про закупівлю устаткування, тощо. Копії зазначених документів потрібно включити до складу Додатків.
3. Графік початкового етапу реалізації проекту
Основна задача складання робочого графіка – узгодження термінів, розмірів фінансування та витрат на етапі створення бізнесу.
Тут важливо врахувати наступні моменти:
- Спрогнозуйте загальну тривалість організаційного періоду Вашого бізнесу;
- Уточніть терміни і розміри фінансування з різних джерел, позначте їх розмір у відповідному інтервалі;
- Дізнайтеся в органах реєстрації строки отримання дозвільних документів.
4. Розрахунок кредитів
Ця частина бізнес-плану вимагає опрацювання, якщо Ви збираєтеся взяти гроші в борг у Ваших знайомих або кредит у фінансовій установі. У будь-якому випадку, Вам доведеться виплачувати відсотки та повертати кошти. При цьому важливо підготувати дані для занесення в наступні форми фінансового бюджету.
5. Система оподаткування та розрахунок податків
Цей підрозділ буде вимагати від Вас визначитись з варіантом системи оподаткування та грамотно розрахувати орієнтовні розміри податків, які буде сплачувати Ваша компанія. Їх перелік залежить від обраних Вами організаційно-правової форми підприємства.
6. План очікуваних прибутків та збитків проекту
Виділимо декілька важливих моментів:
- Прибуток від реалізації товарів чи послуг є головним джерелом доходу та заздалегідь визначається прогнозом об’ємів продаж;
- Чистий прибуток проекту демонструє, яка сума залишається безпосередньо на руках у власника бізнесу;
- Постійні витрати – це витрати, що не змінюються в залежності від змін об’ємів виробництва. Стандартно до них відносять витрати на оплату праці адміністративного персоналу, вартість оренди, тощо.
- Змінні витрати – це витрати, що змінюються прямо пропорційно зміні об’ємів виробництва. Зазвичай під ними розуміються витрати на сировину та оплату праці найманих працівників, тощо.
7. План руху грошових коштів
У цій частині бізнес-плану Ви визначаєте, коли, скільки і з яких джерел будуть отримані фінансові кошти на Ваш розрахунковий рахунок або іншим способом.
Також в даному плані визначається:
- Коли і скільки коштів Вами буде сплачено постачальникам сировини;
- Який розмір оплати праці працівників;
- Яким буде відсоток, що виплачується Вашим кредиторам;
- Який розмір податків буде відраховуватись до бюджету, тощо.
Отримані прогнозовані дані складаються на рік з обов’язковою розбивкою по місяцях, починаючи з нульового періоду – періоду, що передує моменту державної реєстрації Вашого бізнесу.
Цей план вимагає включення тільки реальних надходжень і витрат, запланованих на конкретний період часу.
8. Розрахунок показників проекту
Мабуть, найважливішою ознакою фінансової стійкості Вашого проекту при складанні бізнес-плану є позитивні значення підсумкового грошового потоку у розділі «План руху грошових коштів» в кінці кожного періоду планування. Без виконання цієї життєво важливої умови, розрахунок всіх інших показників проекту втрачає всілякий сенс, оскільки працювати з «негативним розрахунковим рахунком», по суті, неможливо! Тому необхідно постійно аналізувати ефективність проекту.
Рентабельність проекту можна оцінити такими показниками:
- Загальна сума чистого прибутку за один рік роботи;
- Рентабельність вкладень Ваших особистих коштів (%), яка визначається за наступною формулою: сума чистого прибутку за 1 рік діяльності, грн. поділити на об’єм вкладених власних коштів, грн, та помножити на 100%.
- Термін окупності вкладень власних коштів, який визначається як період часу (у місяцях), протягом якого накопичена сума чистого прибутку повністю покриє загальну суму початкових особистих фінансових вкладень.
Крім перерахованих показників в бізнес-плані Ви можете розрахувати, скільки Ви повинні виготовити продукції чи надати послуг для того, щоб Ваш проект був беззбитковим або навіть прибутковим. Пояснимо, що так звана «точка беззбитковості» – це та кількість реалізованого товару або той мінімальний об’єм надання послуг за рік, якого необхідно досягти для того, щоб підприємство змогло покрити всі свої витрати, але ще не достатньо для отримання прибутку.
Оцінка можливих ризиків підприємства
Цей розділ вимагає аналізу і опису ризиків, з якими може зіткнутися ваш бізнес. Найпоширенішими ризиками є:
- Майновий збиток у результаті ушкодження (стихійне лихо, пожежа, аварія, тощо);
- Дії третіх осіб, що наносять матеріальну шкоду;
- Різке падіння попиту, що призводить до падіння рівня продаж;
- Невиконання зобов’язань постачальниками сировини;
- Стрибки рівня інфляції;
- Втручання адміністративного ресурсу, чи перевіряючих органів;
- Різке подорожчання обладнання, сировини, тощо.
Необхідно хоча б орієнтовно прикинути, які ризики для Вашого бізнесу найбільш ймовірні, а також продумати заходи щодо їх запобігання або Ваші дії, спрямовані на зменшення втрат, викликаних цими ризиками.
Це найкраще зробити у вигляді таблиці, що складається з двох стовпців: «Фактор ризику» (так звана «страхова подія») і «Заходи по мінімізації ризику».
Також буде корисно, якщо Ви зможете прорахувати економічні наслідки виникнення цих обставин.
Ще одним методом аналізу таких ризиків може бути вже згадуваний раніше розрахунок найважливіших фінансових показників Вашого проекту за песимістичним сценарієм.
Рекомендований об’єм розділу «Оцінка можливих ризиків підприємства» – 1-2 сторінки.
Оформлення бізнес-плану
Це одна з найважливіших етапів складання бізнес-плану! Відомі випадки, коли відмінно пророблена робота з включенням достовірних даних і якісною аналітикою з тріском провалюється на етапі оцінки або презентації її результатів. Як правило, це відбувається через відсутність достатньої уваги, приділеної текстовому оформленню, візуальному ряду, який супроводжує роботу, тощо.
Бізнес-післямова
В якості післямови, можна зазначити наступне. Якщо Ви складаєте бізнес-план вперше, то не буде зайвим звернутися до досвіду Ваших колег, може бути, навіть конкурентів – напевно, багато з них уже стикалися з нюансами, які виникають перед Вами зараз.
Ознайомитеся із зразками готових бізнес-планів, вже кимось колись написаних і, може бути, навіть реалізованих.
Але все таки слід зазначити: досить часто допускається початківцями одна й та сама помилка – побачивши, скільки всього потрібно проаналізувати, підготувати та викласти все у бізнес-плані, початківець твердо вирішую, що… це занадто величезна робота, краще тоді зовсім обійтися без бізнес-плану! Не робіть цього, адже без розуміння всіх процесів, та викликів, що будуть стояти перед Вами на етапі створення власного бізнесу, не можливо буде забезпечити функціонування цілісної системи, яка орієнтована на принесення прибутку.
Рекомендуємо розробляти бізнес-план поступово, починаючи з малого. Від зустрічі до зустрічі, від інвестора до інвестора, Ви будете покращувати та доповнювати новими даними свій бізнес-план. Погодьтеся, краще почати хоч з чогось, чим не почати зовсім!
І останній момент. Важливо розуміти, що у Вашій подальшій роботі над Вашим бізнес-проектом, бізнес-план знадобиться не менше, ніж на старті Вашої справи, адже саме він допомагає систематизувати всі найважливіші бізнес-процеси компанії. Також безсумнівний плюс наявності бізнес-плану полягає і в тому, що дає Вам всі підстави заявляти, що Ви почали керувати своїм бізнес-проектом ще до його запуску!
Крута стаття, але трохи задовга.